Home staging – przygotuj swoją nieruchomość na sprzedaż

Pierwsze wrażenie jest rzeczą, której pilnujemy we wielu dziedzinach życia. Marzymy o zrobieniu dobrego wrażenia w przeciągu trwania rozmowy kwalifikacyjnej, na dziewczynie, jeżeli wybieramy się na klubowe party, czy przy negocjacjach w procesie sprzedaży. Na pierwszym wrażeniu w znacznej mierze bazuje też home staging – czyli proces dotyczący wszystkich prac, zmierzających do wywołania dobrego wrażenia na szukającym domu, mieszkania, czy innej nieruchomości. Ci, którzy biorą pod uwagę zakup nieruchomości, najczęściej będą podążać za właśnie pierwszym wrażeniem, zatem musimy zrobić wszystko, by nasz dom przedstawiał się zniewalająco. Wszystkiego nie przypilnujemy na własną rękę, a zatem warto podyskutować z ekspertami od home stagingu. Po kolei jednak – rozpocznijmy od genezy powstania techniki home stagingu.

Lata 70-te, USA…

Zapraszamy na krótką wycieczkę do Stanów Zjednoczonych. To właśnie w tym kraju żyła i pracowała Barbara Schwarz, posiadaczka firmy, specjalizującej się w projektowaniu wnętrz. Jak się miało później okazać – projektowanie wnętrz było zaledwie przystankiem do koronnej specjalizacji Barbary Schwarz. Już jako wprawna agentka nieruchomości, Schwarz sukcesywnie szukała narzędzi, które gwarantowałyby wzrost popularności oferowanych przez siebie lokali mieszkalnych wśród Klientów. W 1972 roku wpadła na pomysł, aby drobiazgowo przygotować wnętrze konkretnej nieruchomości. Postanowiła wykonać wszystkie należyte działania remontowe, posprzątać cały obszar i udekorować go w taki sposób, żeby nabywca był oczarowany nieruchomością. Efekt? Nieruchomość została sprzedana dużo szybciej, niż ktokolwiek mógłby myśleć. Dlaczego tak się stało? Wnioski Schwarz były takie, że przy rozjaśnieniu oraz optycznym powiększeniu pokoi – pierwsze wrażenie potencjalnego klienta jest znacznie lepsze niż dawniej. Przez lata, Barbara Schwarz pozyskiwała uznanie fachowców od nieruchomości w USA, a dziedzina zwana home stagingiem weszła na stałe na rynek nieruchomości. Zgodnie z liczbami z oficjalnej strony internetowej Schwarz przeszkoliła już z home stagingu ponad milion osób, a na pewno jest autorką popularnych publikacji na ten temat.

Wielka Brytania i nareszcie… Polska!

Przez lata home staging zyskiwał popularność w Stanach Zjednoczonych i odnalazł się również w Wielkiej Brytanii, gdzie w większości przypadków ludzie mówią na niego property presentation lub property styling. Zjednoczone Królestwo otworzyło się zdecydowanie na home staging, dzięki programowi „House Doctor”, kojarzonego z osobą Ann Maurice na Channel 5. Brytyjczycy także dowiedzieli się, iż mogą dużo zyskać gdy przygotują odpowiednią ofertę dopiero po starannym zadbaniu o mieszkanie.

Do Polski home staging trafił na dobre już w XXI wieku. W dużej mierze dlatego, iż ludzie poszukiwali na rynku pracy czegoś nowego i dzięki temu powstał nowatorski, wolny zawód – homestager. Zwłaszcza od 2009 roku, da się zauważyć zwiększony popyt na home staging przy sprzedaży/kupnie mieszkania.

Home staging dziś

Przez 45 lat, home staging przeobrażał się właściwie każdego dnia, a przyczyną były zmiany gustów ludzi, którzy działają na rynku nieruchomości. Barbara Schwarz wykreowała dopracowany szablon, lecz korzystający z niego musieli być przygotowanymi na nowe warunki ewoluującej mody.

Kiedy weźmiemy pod uwagę dzisiejsze czasy, home staging to nie są jedynie działania poprawiające urodę mieszkania. Home staging bowiem to po prostu pójście za podstawami idei marketingu, który opiera się – posiłkując się definicją zaproponowaną przez Philipa Kotlera, cenionego marketingowego specjalisty – na „zyskownym dostarczeniu klientowi zadowolenia”.

Swoje trzy grosze mogą tu wtrącić specjaliści od PR, którzy mogą przygotować atrakcyjną ofertę, która przyciągnie uwagę ewentualnego nabywcy. Już w czasach wprowadzania na rynek innowacyjnej metody przez Barbarę Schwarz było jasne, iż psychologia sprzedaży, oparta na zasadzie pierwszego wrażenia Klienta jest kluczowa w procesie home stagingu, a oferta wymuszająca uwagę jest ważnym elementem, który dopiero może zachęcić ewentualnego Kontrahenta do przejrzenia domu. W dobie łatwego dostępu do internetu i otaczającego nas szaleństwa na punkcie Social Media – oferta musi być przygotowana zarówno pod kątem stron tematycznych, jak i gustów wielbicieli Facebooka. Nie zapominajmy, że wykonanie odpowiednich fotografii należy zaplanować już po sumiennym przysposobieniu mieszkania. Co się na takie przysposabianie składa?

Rozbudowanie modelu Schwarz

Kluczowe koncepcje Barbary Schwarz głosiły, że wiele zyskamy, zwiększając wizualnie pomieszczenia i rozjaśniając je. Trzeba zwrócić uwagę na każdy szczegół – w tym na ułożenie mebli, które nie mogą zagracać pokoi i blokować światła słonecznego. To ciekawe, jak olbrzymia liczba osób nie pamięta o elementarnych rzeczach, jak np. usunięcie z pokoju walających się wszędzie ubrań, pojedynczych skarpetek oraz przewietrzenia pomieszczeń. Czynnikiem, który prawdopodobnie przekreśli nasz trud może być brzydki zapach w lokalu – bez wątpienia odstraszy on Klienta.

Jeśli chcemy mieć pewność, że proces home stagingu przyniesie odpowiednie efekty – lepiej zatrudnić specjalistów z biura nieruchomości, którzy dołożą wszelkich starań, aby nasza nieruchomość wypadła okazale.

Więcej informacji i analiz ze świata nieruchomości – mieszkania.torun.pl