Podpis do płatnika Toruń

Jak założyć i używać elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego?

Proces uzyskania elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego nie jest bardzo trudna. W kilku szybkich krokach da się założyć własny podpis elektroniczny, przypisany tylko jednej osobie. Jak uzyskać własny podpis elektroniczny? Potrzeba tylko zamówić zestaw gdzie znajduje się oprogramowanie, czytnik oraz karta, a w następnej kolejności zainstalować program w komputerze. Ostatecznym krokiem jest potwierdzenie tożsamości nabywcy w punkcie partnerskim. Spotkanie jest konieczne do uruchomienia własnego e-podpisu, dlatego że to za sprawą spotkania firma dystrybuująca certyfikaty potwierdza, że odpowiednia, nieudająca kogoś innego, osoba będzie korzystała z podpisu kwalifikowanego.

Jeśli jednak wszystkie formalności będą dopełnione z osobistego elektronicznego podpisu kwalifikowanego można czerpać bez przeszkód na wybrany czas. Data ważności da się wybrać samodzielnie. Zamawiając zestaw określamy, czy potrzebujemy certyfikatu kwalifikowanego  na 2 czy 3 lata. Po tym okresie można przedłużyć o kolejne lata swój podpis i wciąż korzystać z niego bez przeszkód. Aby móc bezpiecznie używać elektronicznego podpisu potrzebnych będzie parę czynników, jakie decydują o odpowiednim nanoszeniu podpisu.

Skąd wiem, że posiadam bezpieczny elektroniczny certyfikat kwalifikowany?

Bazowym narzędziem, potrzebnym, by móc używać elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego jest zestaw zakupiony w sklepie certyfikowanego producenta lub jego partnerów. Najczęściej w takim zestawie znajdują się: oprogramowanie komputerowe służące obsłudze elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego, kryptograficzna karta oraz token albo czytnik.

Co więcej do każdego elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego przypisane są 2 specjalne kody PUK oraz PIN. Są one potrzebne do poprawnego stosowania elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego. Kod PIN konieczny będzie przy każdorazowym sygnowaniu dokumentów, natomiast kod PUK to zabezpieczenie w sytuacji gdyby dodany kod PIN był 3-krotnie wpisany nieprawidłowo i w ten sposób certyfikat był zablokowany. Prawidłowy kod PIN stosowany przy indywidualnych podpisach elektronicznych zwykle składa się z od 6 do 8 cyfr. To niezwykle ważne, by zatrzymać kod PIN tylko dla siebie. W razie potrzeby kod PIN zawsze da się zmienić.

Posiadając zarówno czytnik albo token oraz kod PIN, da się sygnować pliki, z uwagi na to podawanie ich innej osobie może sposowdować pojawienie się kłopotów. Powodem tego jest to, że podpis elektroniczny ma tę samą moc prawną, co podpis własnoręczny. W razie straty jakiegoś z komponentów do zostawiania elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego, powinno się od razu bezzwłocznie poinformować centrum certyfikacji, w celu zawieszenia podpisu, by nie miała inna osoba. Kwestie bezpieczeństwa są tu fundamentem, dlatego powinno się zachować ostrożność.

W jaki sposób można podpisać plik?

Używanie elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego nie należy do skomplikowanych czynności. Posiadanie indywidualnego e-podpisu kwalifikowanego pozwala na podpisywanie dokumentów w wielu formatach. Przeznaczone do obsługi oprogramowanie pozwala na używanie podpisu w kilku programach: świetnie przystosowany do pracy jest np. z programem Płatnik.

Dla przykładu pliki PDF można sygnować przez aplikację do ich czytania: Adobe Reader. Należy tylko wgrać wybrany plik i znaleźć opcję wśród wgranych certyfikatów. Należy wskazać swój osobisty podpis kwalifikowany, a potem ocenić, czy jest on dobry. Kiedy wszystko jest gotowe należy zatwierdzić wprowadzone informacje, jednocześnie wskazując folder zapisu. W tym momencie niezbędny będzie kod PIN, którym zostanie zatwierdzone wprowadzenie podpisu. Po dokonaniu tych czynności, plik jest podpisany.

Jak powinien wyglądać poprawnie podpisany plik?

To, czy plik został prawidłowo podpisany da się łatwo zobaczyć przez program lub przez czytnik plików PDF. Wszystko dzięki opcji sprawdzania informacji o autorze. Program wskazuje zachowane dane na temat samego certyfikatu oraz człowieka, który podpisał plik. Aby dobrze podpisać plik elektroniczny, powinno się podążać za instrukcją. W narzędziach oprogramowania muszą pojawić się dostępne możliwości, także opcje korespondujące bezpośrednio z certyfikatami kwalifikowanymi. Trzeba wśród znanych systemowi certyfikatów wybrać własny, a potem stwierdzić, czy dane się zgadzają. Jeśli tak, należy kliknąć opcję „podpisz dokument” i potwierdzić swoje czynności przez wpisanie prawidłowego numeru PIN. Od tej chwili plik jest podpisany pełnoprawnym podpisem kwalifikowanym.

Trzeba jednak nie zapomnieć, że podpis elektroniczny ma równą moc prawną, co odręczny podpis. Ze względu na to, powinno się sygnować tylko te pliki, jakich pochodzenia oraz wiarygodności jesteśmy pewni. Szczególnie, kiedy są to pliki potwierdzające współpracę z kontrahentem.

Koszt osobistego elektronicznego podpisu kwalifikowanego

Aby przedstawić cenę osobistego elektronicznego podpisu kwalifikowanego, powinno się ustalić, w jaki sposób oraz jak długo będziemy używać e-podpisu. Finalizując zakup najlepiej określić, którym sprzętem planujemy się posługiwać – to jest, jakie elementy będzie zawierał wybrany zestaw obok samego oprogramowania obsługującego podpis – a także jego data ważności ważności. Indywidualny elektroniczny certyfikat kwalifikowany da się wykupić na rok, dwa lub trzy lata. Co więcej na cenę elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego oddziałują również dodatki. Jeśli planujemy uzyskać obsługę instalacji oprogramowania przez sprzedawcę podpisu lub pobrać dodatkowe usługi, np. usługę znaczników czasu, określającą dokładny moment sygnowania pliku. Trzeba mieć na uwadze, że cena e-podpisu kwalifikowanego wzrośnie.

https://podpis-elektroniczny.blacksoft.pl/jak-uzyskac-podpis-kwalifikowany-faq/

Komentarze są wyłączone.