Podpis elektroniczny Eurocert Toruń

Dlaczego warto wykupić podpis kwalifikowany ?

Profil zaufany a elektroniczny certyfikat kwalifikowany

Internet gwarantuje ciągle ogromną liczbę możliwości, za jego pośrednictwem da się załatwić wiele spraw, również w kwestiach urzędowych i administracyjnych. Do tego można w głównej mierze używać dwa rodzaje uwierzytelnienia tożsamości: osobisty profil zaufany albo elektroniczny certyfikat kwalifikowany.

Te dwie metody stworzono w celu zastąpienia do tej chwili używanego podpisu ręcznego. Choć nie wypierają go na stałe, dla znacznej ilości przedsiębiorców korzystanie z elektronicznych sposobów potwierdzenia tożsamości jest bardziej komfortowe oraz oszczędza wykorzystaną ilość czasu. Jak wiadomo troska o dobry wynik spraw np. urzędowych często wiąże się z przesyłaniem wniosków. Użycie elektronicznych sposobów pozwala na zmniejszenie czasu, jaki dotychczas należało poświęcić, by dojechać do urzędu, zwykle także wyczekać w kolejce, a następnie załatwić formalności. Dzięki profilowi zaufanemu oraz elektronicznemu podpisowi kwalifikowanemu, takie same rzeczy można załatwić bez wychodzenia z mieszkania.

Co lepsze? Profil zaufany czy elektroniczny e-podpis kwalifikowany?

Od razu należy zauważyć, że elektroniczny certyfikat kwalifikowany daje więcej możliwości w przeciwieństwie do profilu zaufanego. Wybierając pomiędzy profilem zaufanym, a kwalifikowanym e-podpisem warto najpierw ocenić, jak będziemy go używać. Profil zaufany można stosować tylko w sprawach urzędowych  np. do kontaktu z ePUAP, ZUS czy CEIDG. Elektroniczny certyfikat kwalifikowany ma z kolei większe zastosowanie, za sprawą czego spora liczba właścicieli firm go preferuje. Osobisty e-podpis jest uniwersalny i uwierzytelnia każdy plik, jaki można było dotychczas podpisywać ręcznie. Wobec tego obok spraw czysto urzędowych poprzez elektroniczny podpis kwalifikowany można sygnować też m.in. e-malie, umowy albo transakcje ze wspólnikami biznesowymi.

Ważną różnicą między profilem zaufanym, a elektronicznym podpisem jest to, że profil jest w pełni darmowy, natomiast za podpis kwalifikowany trzeba zapłacić. Patrząc jednak na jego większe zastosowanie, warto przemyśleć zakup. Podpis elektroniczny będzie aktywny na okres roku, dwóch, lub trzech lat, ale można go bez trudu reaktywować. Profil zaufany również ma swój termin ważności sięgający 3 lat.

Jeśli ktoś wymaga tylko kontaktu z urzędem i administracją, profil zaufany okaże się jak najbardziej wystarczający. Z kolei elektroniczny e-podpis kwalifikowany staje się standardem w biznesie. Nie biorąc pod uwagę kosztów  – dość nie najwyższych, dzieląc cenę na pełen okres ważności podpisu – jego wykorzystanie jest tak przydatne, że w co raz większej ilości firm stanowi fundament efektywnego działania w firmie. Zwłaszcza, że e-podpis kwalifikowany działa jest przy zastosowaniu współczesnych udoskonaleń technologicznych, zapewniających sprawdzone bezpieczeństwo.

Korzyści posiadania e-podpisu kwalifikowanego

Obok identycznego zastosowania, które oferuje profil zaufany, elektroniczny podpis  umożliwia też sygnowanie różnych innych innych formalności. Dla przykładu stosując osobisty podpis kwalifikowany np. można podpisywać oraz składać deklaracje i sprawozdania do KRS i w systemie Płatnik, JPK, czyli Jednolity Plik Kontrolny, zawierać umowy albo uczestniczyć w aukcjach i przetargach elektronicznych. Oprócz tego pozwala na podpisywanie faktur i Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To tylko kilka przykładów. Elektroniczny certyfikat kwalifikowany służy podpisywaniu wszelkich ważnych dokumentów oraz ma tę samą moc prawną co podpis odręczny.

Jak zdobyć podpis kwalifikowany?

Elektroniczne podpisy kwalifikowane rozprowadzane są przez dostawców certyfikowanych przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Pośród najbardziej popularnych jest elektroniczny certyfikat kwalifikowany Eurocert. By zdobyć osobisty e-podpis trzeba zakupić w sklepie partnerskim Eurocert komplet zawierający potrzeby sprzęt oraz program, przy okazji określając, jak długo okres ważności certyfikat jest nam użyteczny. Po uzyskaniu kompletu, trzeba zainstalować program do obsługi podpisu na wybranym sprzęcie, a następnie umówić się na spotkanie w siedzibie punktu sprzedaży, w którym wyznaczony pracownik potwierdzi dane osobowe nabywcy. Tylko w ten sposób certyfikat kwalifikowany stanie się aktywny oraz gotowy do użytku. Spotkanie w siedzibie zabierze więcej czasu niż ok. 15 minut i trzeba na nie zabrać dokument potwierdzający tożsamość i fakturę zakupu osobistego e-podpisu.

W jaki sposób używać podpisu kwalifikowanengo?

Od chwili instalacji programu na dowolnym komputerze i aktywacji podpisu kwalifikowanengo, poprzez potwierdzenie tożsamości, można używać podpisu dowolnie. Obsługa programu nie powinna sprawić większego trudu. Należy włączyć czytnik,  wprowadzić kartę, a następnie poprzez program widoczną funkcją „podpisz” wstawić na wygenerowany plik elektroniczną sygnaturę, posługując się dostępnymi możliwościami dotyczącymi formatu.

Choć podpis kwalifikowany używany jest często między  przedsiębiorcami, jest on tak samo dostępny dla prywatnych osób. Taki certyfikat kwalifikowany zagwarantuje pełne bezpieczeństwo oraz zgodność dokumentów podpisanych z urzędami, firmami lub prywatnymi osobami.

Certyfikat elektroniczny

Komentarze są wyłączone.