Pojazdy uprzywilejowane przepisy

Kurs na bankowozy Kurs na kierowcę karetki pogotowia Kurs dla przewoźników pieniędzy

Kurs na bankowozy Kurs na kierowcę karetki pogotowia Kurs dla przewoźników pieniędzy

Jak rozpoznać pojazd uprzywilejowany?

Sporo z nas bezspornie spotkał taki pojazd na swojej trasie. Wcale nie chodzi tutaj o przewoźników zwykłych samochodów osobowych, którzy bagatelizują przepisy prawa drogowego. Pojazdami uprzywilejowanymi są jakiekolwiek „czterokołowce”, których zamierzeniem jest chronienie naszego zdrowia, życia lub rzeczy materialnych, a także zapewnienie bezpieczeństwa w kraju. Ci, którzy zajmują miejsce za kierownicą takich samochodów mają polecenie zgłaszania innym współuczestnikom ruchu samochodowego, iż niestety nie będą stosowali się do klasycznych imperatywów. Po pierwsze barwami połyskujących świateł oraz dźwiękami o nierównym tonie. Innymi słowy: inni przewoźnicy, spacerowicze i motocykliści muszą mieć świadomość, że spieszy karetka czy straż pożarna. Do środków transportu, które mają nietypowe prawa, zaliczamy, np.: pojazdy zawodowej straży pożarnej, karetki pogotowia, pojazdy służby celnej, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Sił Zbrojnych, jednostki ratownictwa wodnego, pojazdy Służby Parku Narodowego. Do istotnych środków transportu uprzywilejowanych należą pojazdy przewożące wartości pieniężne, czyli tzw. bankowozy. Dodatkowo – auta firm ochroniarskich, instytucji kurierskich, przedsiębiorstw pocztowych i indywidualne pojazdy przenoszące delikatne produkty o niezmiernie dużej wartości.

W jaki sposób? uzyskać ”przywilej” kierowania pojazdem straży granicznej lub pojazdem agencji ochroniarskiej?

Istnieje parę uniwersalnych zasad, którymi należy się kierować w czasie zdobywania pozwolenia do sterowania pojazdami uprzywilejowanymi, m.in. trzeba mieć ukończone 21 lat, mieć prawo jazdy adekwatnej kategorii, orzeczenie od lekarza oraz psychologa o braku „wykluczeń” zdrowotnych do kierowania wspomnianym pojazdem. Oprócz tego obligatoryjnie powinniśmy przejść szkolenie w ośrodku ćwiczenia techniki jazdy oraz zdać zadowalająco egzamin. Zawiera on dwie fundamentalne części – teoretyczną i praktyczną. Kurs na kierowcę pojazdu uprzywilejowanego ma za zadanie nauczenie kierowcy słusznego reagowania w niecodziennych i ciężkich sytuacjach na ulicy. Doskonałym wzorcem jest pokazywanie „skali odporności” auta, a mianowicie skali po przejściu której traci się nad nim władzę. Projekt szkolenia powinien obejmować sterowanie, m in. karetką pogotowia na terenie manewrowym, tablicy antypoślizgowej i pasie edukacyjnym. Kompletne pozyskane kwalifikacje oraz znajomość najważniejszych rzeczy są weryfikowane w trakcie testu praktycznego. W przypadku aut wożących wartości płatnicze funkcjonują bliźniacze reguły.

Jakie szkolenie wybrać?

Generalnie w ośrodkach szkolenia sposobu jazdy mamy możliwość podejść do dwóch różnych szkoleń – podstawowego oraz uzupełniającego. Pierwszy powinny realizować osoby, które planują zyskać wiedzę o podstawach sposobu jazdy w okolicznościach nadzwyczajnych, o przepisach ruchu drogowego, popularnych oraz niestandardowych warunkach na jezdni i z psychologii konwoju. A mianowicie – chcą dostać uprawnienia do poruszania się samochodami uprzywilejowanymi czy przewożącymi wartości płatnicze. Natomiast kurs uzupełniający oznacza kontynuacja istniejących upoważnień o inne kategorie. Przykładowo ktoś posiada prawo jazdy klasy B1 i pragnie mieć jeszcze uprawnienia do kierowania pojazdami kategorii C1 czy D1. Ogólnie rzecz ujmując, szkolenie prowadzi się odrębnie dla kategorii: 1) A1, A2 i A, 2) B1, B, B+E, 3)C1, C1+E, C, C+E, 4)D1, D1+E, D, D+E. Kurs podstawowy dla kategorii 1) mieści w sobie 6 godzin lekcji teoretycznych oraz 18 godzin ćwiczeń praktycznych, zaś dla grup 2), 3) oraz 4) jest to 6 godzin lekcji teoretycznych oraz 8 godzin ćwiczeń praktycznych. Warsztaty uzupełniające dla grupy 1) to 3 godziny wykładów teoretycznych oraz 8 godzin praktycznych, zaś dla kolejnych wariantów w sytuacji rozbudowania o kategorie A1, A2 oraz A to 3 godziny zajęć teoretycznych oraz 18 godzin praktycznych.

Jaki kurs dla kierowcy konwojenta?

Pojazdy przewożące wartości płatnicze to specyficzny gatunek aut. Wielokrotnie określa się je jako „bankowozy”, bo wprowadzają kapitał do ajencji, bankomatów lub najważniejszych lokalizacji, w których są one niezastąpione. Jeżeli ktokolwiek planuje prowadzić samochód przemieszczający pieniądze powinien obligatoryjnie przejść kurs. Kurs na kierowcę konwojenta składa się z kilku ważnych komponentów. Na początku są wykłady teoretyczne, na których możemy dowiedzieć się dużo o regulaminach drogowych, powodach wypadków i o metodach prowadzenia bankowozów. Na dodatek każdy student powinien nabyć informacje z zakresu psychologii prowadzenia bankowozu. Powinien nauczyć się np. stosownego reagowania w okolicznościach kryzysowych. Za to warsztaty praktyczne zawierają rozmaitego stylu wyszukane triki na trasie, m in. niesymetryczny slalom, najazd na zapory, awaryjne zatrzymywanie się pod barykadą czy trening napadów.

Jeżeli pragniemy osiągnąć zezwolenia na auta dostarczające wartości pieniężne, musimy mieć ukończone 21 lat i mieć prawo jazdy stosownej kategorii (otrzymane wcześniej). Oczywiście musimy jeszcze iść do specjalisty medycyny pracy i psychologa po zaświadczenie o braku wykluczeń zdrowotnych do prowadzenia tego pokroju pojazdów. Ośrodki szkolenia techniki jazdy udostępniają kursowiczom wszystkie porady na temat tego, w jaki sposób uzyskać wszelkie potrzebne druki. Osoby zaintrygowane tym szkoleniem mogą kliknąć w ten link – Kurs na pojazdy przewożące wartości pieniężne

Komentarze są wyłączone.